Školní vzdělávací program
Mateřská škola / Uherské Hradiště / Svatováclavská 943 / příspěvková organizace
Místo poskytovaného vzdělání / MŠ Pod Svahy 1006
Ve školním roce 2022/2023 začínáme pracovat podle Rámcového vzdělávacího programu. ŠVP „U studánky si hrajeme, naši zahradu poznáváme“ vychází z propojení prvků Montessori pedagogiky a programu pro přírodovědné třídy a je v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. ŠVP je inovován a přepracován, jeho platnost je 3 roky, tj. do 31. 8. 2025.
Stěžejním cílem programu je, aby se děti již od mateřské školy naučily těmto postojům:
- úctě ke zdraví – osvojení zdravých návyků, dovedností, postojů;
- praktickým dovednostem chránicích zdraví – odolnost vůči stresu a zdraví škodícím vlivům – závislosti (podpora budoucího zdraví);
- jak je důležitý pohyb pro zdraví;
- sounáležitost s přírodou a její ochrana.
V naší mateřské škole chceme vytvářet podmínky pro pohodu a zdraví a prostředí bohatém na podněty, smysluplný svět podpořený vyvozovanými pravidly a rovnocenný vztah mezi dítětem a dospělým.
Usilujeme o to, aby se naše mateřská škola stala místem radosti, pohody, zdraví a společných krásných zážitků.
Stěžejním cílem je, aby se dítě cítilo v co nejlepší pohodě, prožívalo pocit souladu, harmonie, pozitivního naladění, bezpečí. Je to pro ně přínos s dlouhodobým efektem, protože čím více příležitostí dítě má, aby prožívalo pohodu nyní, tím více tělesné, duševní a mravní odolnosti v sobě koncentruje pro další život a pro jeho kritické momenty.
Mateřská škola je vhodným místem, kde můžeme děti vést a naučit zdravým návykům, postojům a dovednostem na kterých můžou stavět v dalším životě.
1, RESPEKT K PŘIROZENÝM LIDSKÝM POTŘEBÁM JEDNOTLIVCE V CELKU SPOLEČNOSTI A SVĚTA
Tento princip považujeme za nejdůležitější postoj, který škola podporující zdraví kultivuje jak u dětí, tak i u zaměstnanců a rodičů a který promítáme do tvorby odpovídajících podmínek své vzdělávací činnosti. Snažíme se vytvořit takové podmínky, které uspokojují všechny okruhy přirozených potřeb.
2, ROZVÍJENÍ KOMUNIKACE A SPOLUPRÁCE
Je to proces osvojování základních dovedností, jejichž prostřednictvím škola dokáže uspokojovat potřeby jednotlivce v kontextu společnosti a světa a současně děti efektivněji vzdělávat. Snažíme se vytvářet podmínky pro komunikaci dětí, zaměstnanců, rodičů a všech našich partnerů. Dobře víme, že komunikace přispívá k atmosféře pohody, usnadňuje řešení problémů a překonávání překážek, je prevencí konfliktů a sociálně-patologických jevů a tím se vytváří přátelské vztahy mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a dospělými.
V naší mateřské škole vytváříme podmínky pro samostatné rozvíjení dětí. Důležitý a klíčový je „partnerský přístup“, který znamená především vzájemný respekt a úctu, chovat se k dětem tak, abychom nezraňovali jejich důstojnost. Základním úkolem osoby učitele/průvodce je podporovat nezávislost dítěte, asistovat vývoji. Učitel/průvodce připravuje dětem vhodné prostředí, pozoruje práci dětí, aby mohl reagovat na jejich individuální vývojové potřeby. Děti respektuje jako partnery, snaží se o empatickou komunikaci, nikoho neposuzuje a nehodnotí. Je modelem, jehož chování děti napodobují a přebírají, proto je až životně důležité, aby pracoval, choval se a komunikoval tak, jak si představuje budoucí práci chování a komunikaci u dětí.
,, Pomoz mi, abych to dokázal sám,,
Sama Maria Montessori říká: „Když hovoříme o svobodě malého dítěte, neznamená to, že chceme tolerovat nebo snad podporovat neukázněné chování a bezúčelnou činnost, jaké se děti věnují, pokud je ponecháme samy sobě. Svobodou máme na mysli to, že jeho život osvobozujeme od překážek, které brání jeho normálnímu vývoji.“
Metody a formy práce
METODY VZDĚLÁVÁNÍ, FORMY PEDAGOGICKÉ PRÁCE
V procesu vzdělávání využíváme různých metod v závislosti na konkrétním didaktickém cíli, které jsou vhodné pro získávání poznatků, znalostí, dovedností a návyků dětí, odpovídající věkovým zvláštnostem a individuálním potřebám dětí.
V naší mateřské škole vzděláváme děti v průběhu celého dne, ve všech situacích a činnostech, které jsou vzájemně provázány. Dbáme na to, aby byl vyvážený poměr mezi řízenými a spontánními činnostmi.
Hra, je dětem přirozená. Může být spontánní, tvořivá, námětová, pohybová, dramatická, taneční či didaktická.
Prožitkové učení, které umožňuje dětem poznávat okolní svět.
Příklady témat realizujeme přes prožitkovou metodu. Plánujeme obsah předškolního vzdělávání, které vychází ze života dětí. Nabízené aktivity jsou pro ně zajímavé a jejich realizace poskytuje dětem hlubší prožitek.
Naší snahou je poskytnout dětem prostřednictvím vzdělávací nabídky co nejvíce prožitků z reálného prostředí, které je obklopuje. Tvorbě integrovaného bloku ve školním vzdělávacím programu proto vždy předchází promyšlení a stanovení aktivit, které žádoucí prožitek dětem skutečně poskytnou.
Jeho znaky jsou:
- komunikativnost
- spontaneita
- objevnost
- prostor pro aktivitu a tvořivost
- konkrétní činnosti
Kooperativní učení hrou a činnostmi dětí, které jsou založeny na jejich přímých zážitcích, podporují dětskou zvídavost, touhu po objevování a podněcují radost z učení.
Situační učení vytváříme a využíváme náhodné situace. Toto učení je založené na různých životních situacích, které dětem srozumitelně poskytují ukázky životních souvislostí.
Spontánní sociální učení přináší dětem přirozenou nápodobu vzorů chování a postoje lidí, kteří jej obklopují.
Upřednostňujeme, individuální formu vzdělávání tzn. individuální přístup k jednotlivým dětem. Využíváme skupinovou formu vzdělávání, kdy pracujeme s určitou skupinou dětí, např. s předškoláky. A frontální formu vzdělávání, kdy pracujeme s celou třídou.
Dlouhodobé záměry rozvoje
ZÁMĚRY ROZVOJE DĚTÍ:
Chceme, aby každé dítě odcházející z naší mateřské školy do ZŠ bylo celostně a maximálně rozvinuto v rámci svých schopností, možností, zájmů, a to po všech stránkách, tak aby mohlo prožívat smysluplný a plnohodnotný život. Na nás je, abychom zajistili podmínky pro maximální rozvoj osobnosti na podkladě jejich věkových a individuálních zvláštností, dle zásad zdravého životního stylu. Naší snahou je, aby děti prožívaly radostné dětství obohacené o prožitky, aby navzájem spolu komunikovaly, navazovaly nové kontakty, vyhledávaly společně cesty k řešení problémů.
Proto je důležité zaměřit se na rozvoj dítěte ve všech oblastech.
- ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM – OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ
„Hrajeme si u studánky, naši zahradu poznáváme“
Obsah ŠVP PV je uspořádán do 4 tematických celků:
- Oslavuji
- Zabývám se
- Poznávám
- Objevuji
V podtématech se prolínají všechny oblasti vzdělávání a jsou zpracovány pro věkovou skupinu 3 – 6 let. Podtémata nabízejí mnohostranně pestrou nabídku činností a jednotlivé TVP jsou rozpracovány do tematických celků a obsahují konkrétní dílčí vzdělávací cíle, vzdělávací nabídku, očekávané výstupy, jež jsou v souladu s RVP PV.
Jednotlivé celky obsahují konkrétní činnosti, vzdělávací záměry, kterými pedagog bude plnit
naplánované vzdělávací cíle, odpovídající věkové skupině a individuálním potřebám dětí.
Konkrétní cíle
- Tematický celek: OSLAVUJI
Doba plnění:
Charakteristika integrovaného bloku:
V tomto tematickém celku se zabýváme oslavami. Na dušičky si připomínáme zesnulé příbuzné a blízké osoby v rámci církevních a pohanských tradic. Svátek svatého Martina a oslavy s ním spojené tradičně připadají na 11. listopadu. Zvyky a tradice v adventním čase. Dětem se snažíme ukázat zvyky a tradice spojené s Vánocemi, Štědrým dnem. Oslavujeme také příchod Tří králů. Dále následuje slavení spojené s našimi tradicemi: Fašank (masopust). Dětem přiblížíme i oslavy Dne země, význam ochrany naší Země, ekologii. Prožíváme i oslavy Dne matek, Dne otců a Dne dětí.
Podtéma:
- Dušičky
- Advent
- Nový rok (Tři krále)
- Fašank/masopust
- Velikonoce, jaro
- Den Země
- Den matek, Den otců, Den dětí
- Příchod jara, léta, podzimu, zimy
- Tematický celek: ZABÝVÁM SE
Doba plnění: 7 týdnů
Charakteristika integrovaného bloku:
V tematickém celku zabývám se, se budeme věnovat charakteristickým jevům, které provází děti po celý život. Budeme si všímat dění kolem sebe, jak už ve městě, tak v přírodě, nebo děje prostřednictvím knih. V tomto tematickém celku se budeme přizpůsobovat i ročním obdobím, které se budou prolínat podtématy a budeme si upevňovat pravidla. Budeme probouzet pocit sounáležitosti k přírodě, ale i k našemu okolí, rodině, ke svým kamarádům, posilovat kladný vztah k prostředí ve kterém žijeme. Ujasníme si, co je realita a co fantazie, jak se chovat při silničním provozu, kde pracují naši rodiče a jaké nejrůznější řemesla nás obklopují, co pro nás znamenají.
Podtémata:
- Pravidly soužití
- Své okolí (moje město)
- Řemesla a povolání
- Dopravní prostředky
- Změny v přírodě (jaro, léto, podzim, zima)
- Knihy a pohádky
- Tematický celek: POZNÁVÁM
Doba plnění:
Charakteristika tematického celku:
V tomto tematickém bloku se budeme věnovat rodině, která nás obklopuje v domácím prostředí, dítěti jako samotnému jedinci. Budeme poznávat mateřskou školu, začleňování do ní a poznávání nových kamarádů. Poznáme nejrůznější rostliny, zvířata, národnosti, se kterými se můžeme setkat a co vše v naší Zemi máme. Přiblížíme si i letní a zimní sporty a nesmíme zapomenout na své zdraví a co vše můžeme poznat na svém těle. Budeme poznávat záchranný integrovaný systém a vše, co k němu patří.
Podtémata:
- Sebe a svou rodinu
- Mateřskou školu a své kamarády
- Rostliny
- Zvířata
- Naši Zemi / národnosti
- Sporty (letní, zimní)
- Své tělo a své zdraví
- Z áchranný integrovaný systém
- Tematický celek: OBJEVUJI
Doba plnění:
Charakteristika tematického celku:
V tematickém celku „OBJEVUJI“ budeme objevovat naši přírodu, čím lze přírodu můžeme chránit a jak by měl správně fungovat ekosystém. Zvládneme popsat počasí, které je typické pro jednotlivé roční období, co lze dělat za aktivity. Naučíme se respektovat přírodu a zvířata, aby nám bylo lépe na světě. Budeme rozpoznávat rostliny a bylinky a jejich možnosti využití a zpracování. Společně se budeme starat o naši bylinkovou spirálu a záhonky. Zvířata bereme jako živé tvory, zjistíme, co potřebují a čím jsou nám nápomocny. Nezapomeneme ani na zvířátka v trávě, které můžeme pozorovat a objevovat na školní zahradě nebo při vycházkách. Zkusíme prozkoumávat celý svět pomocí všech smyslů, které nám naše tělo nabízí.
Podtémata:
- Svými smysly
- Přírodní jevy (počasí)
- Ekosystém
- Rostliny
- Život v trávě
- Zvířata